Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Evoluce olfaktorických receptorů
Klempt, Petr ; Stopka, Pavel (vedoucí práce) ; Vinkler, Michal (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o největší genové rodině savců, která kóduje olfaktorické receptory. Olfaktorické receptory náleží do podrodiny rhodopsin-like GPCRs, staré 600 až 800 milionů let. Minimálně od této doby hrají olfaktorické receptory, součást jednoho z nejstarších smyslů (čich), zásadní roli v detekci chemických látek ať už ve vodě, nebo ve vzduchu. Ohromný repertoár olfaktorických receptorů a jeho změny v průběhu evoluce u důležitých taxonů živočichů je v práci zmapován s důrazem na množství a podíl funkčních a nefunkčních genů pro olfaktorické receptory. Tyto hodnoty jsou totiž jedním z kritérií hodnocení olfaktorických schopností zvířat. Olfaktorické receptory jsou umístěny typicky na povrchu senzorického neuronu čichového epitelu, kde váží různé odoranty a spouští signalizační kaskádu vedoucí k depolarizaci membrány neuronu. Přibližně polovina práce proto shrnuje poznatky o molekulární biologii olfaktorických receptorů, jako je jejich struktura, zásadní složky signalizační kaskády (Gαolf, ACIII, CNG kanál, Ca2+ dependentní Cl- kanál), stejně jako složky potřebné k návratu do stavu steady-state. Určitá úroveň exprese olfaktorických receptorů ve velkém množství non-olfaktorických tkání (svaly, sperma, mozek atd.) ukazuje na možné důležité biomedicínské role těchto receptorů.
Somatická práce: Jak se lidé vztahují k čichovým prožitkům na příkladu cizinců v ČR
Zídková, Kateřina ; Spalová, Barbora (vedoucí práce) ; Tesárek, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá smyslem čichu, a jak se k němu vztahujeme v našich sociálních životech. Věnovala jsem se tomu, jakým způsobem probíhá somatická práce, což je pojem, který definovali Vannini a Waskul (2008) jako proces, jak lidé vytváří smysl vnímání, a jak se poté vztahují k jeho významům. Smyslové vnímání totiž není něco, co se jen tak děje, ale je to interpretativní proces, který podléhá socializaci. Na základě 8 kvalitativních rozhovorů a 5 navazujících čichových deníků jsem pomocí hermeneutické analýzy identifikovala, jak a v jakých situacích cizinci v České republice se smyslem čichu pracují. Nejčastěji je to v situacích spojených s jídlem, místem, přírodou a lidmi. Každou z těchto situací rozebírám v samostatné kapitole. Somatická práce probíhá v souladu se sociálním řádem, v rámci kterého jsou vyjednávána pravidla pro nakládání s pachy. Dále jsem se tedy zabývala tím, jak tento řád v souvislosti s pachy funguje. Také jsem popisovala, jak pachy souvisí s pamětí a vzpomínkami, a jaký význam mu lidé ve svém životě přisuzují.
Tvorba snoezelen místnosti pro žáky s těžkým mentálním a kombinovaným postižením
Hůrková, Lucie ; Volemanová, Marja Annemiek (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou Snoezelen místnosti, jejími charakteristikami a vlastnostmi. Blíže se věnuje tvorbě snoezelenu pro žáky s mentálním a kombinovaným postižením, kteří se vzdělávají na základních školách speciálních. Práce popisuje cílovou skupinu, definuje snoezelen metodu a popisuje její vznik a vývoj u nás a v zahraničí. Hlavním cílem práce je čtenáři přiblížit, jak místnosti vznikají, a co je zapotřebí vědět, než se rozhodne pustit do realizace snoezelen místnosti. Tyto informace práce čerpala především od speciálních pedagožek, které snoezeleny provozují v zařízeních, kde působí např. na školách. Diplomová práce se dotýká i tématu vzdělávání na speciálních školách, metod práce s těmito žáky a popisuje druhy expresivních terapií, terapií, bazální stimulaci a stimulaci smyslů. Práce též reflektuje kvalifikační kurz Snoezelen- MSE v teorii a praxi, který byl hlavním zdrojem. Výstupem práce je navržený model místnosti, popis vybavení a aktivity, které jsou vhodné pro práci se znevýhodněnými žáky.
Olfaktorický marketing - využití přirozených a uměle šířených aromat v maloobchodních prodejnách přírodní kosmetiky
Plachá, Linda ; Jesenský, Daniel (vedoucí práce) ; Koudelková, Petra (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Olfaktorický marketing - využití přirozených a uměle šířených aroma v maloobchodních prodejnách přírodní kosmetiky" se zabývá využitím olfaktorického marketingu v in-store oblasti, a jeho vlivem na zákazníka. Práce bude rozdělena do dvou základních částí - teoretické a praktické. První kapitola v teoretické části, která se zabývá stručnou charakteristikou a analýzou aktuální situace in-store marketingu, je úvodem do tématiky celé práce. Druhá kapitola se věnuje fyziologii čichu a s ním úzce spojenou emoční pamětí, díky které může in-store marketing využívat olfactus jako nástroj efektivní podpory prodeje. Historie, principy a všeobecně o olfaktorickém marketingu pojednává poslední kapitola teoretické části této bakalářské práce. V této kapitole se podrobněji autorka textu věnuje rozdílům mezi uměle šířenými a přirozeně linoucími se vůněmi v místě prodeje. Olfaktorický marketing patří do oblasti jménem neuromarketing, který využívá lidské smysly - chuť, čich, zrak a sluch. Praktická část bakalářské práce je rozčleněna do čtyř základních kapitol. Každá část se zabývá jednou ze zkoumaných značek a jejich kamennými prodejnami. Kapitoly obsahují stručný popis vybraných značek - historie, zásady a myšlenky firmy, produktové řady. Následují výstupy ze získaných rozhovorů, které...
Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej
Šimáčková, Pavla ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Zezulková, Markéta (oponent)
(abstrakt) Bakalářská práce s názvem "Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej" se zabývá možnostmi využití čichového smyslu v marketingu. Práce je rozdělena do tří částí. Olfaktorický marketing je podkategorií smyslového marketingu, proto se první část práce zabývá uvedením čtenářů do smyslového marketingu obecně. V této teoretické části jsou popsány pojmy spojené s lidským smyslovým vnímáním, definice smyslového marketingu a krátká historie i současný vývoj oboru. Kapitola je zakončena stručným rozborem využití jednotlivých smyslů v marketingu a slouží k uvedení do kontextu oboru. Druhá část práce je věnována přímo olfaktorickému marketingu. Kromě definice pojmu je zde popsáno lidské vnímání vůní a vliv vůní na emoce a paměť. Zmíněna je historie i současné využití olfaktorického marketingu v praxi. Ke stěžejním bodům této kapitoly patří rozbor faktorů, které ovlivňují efektivitu olfaktorického marketingu, a následný popis studií, které dokazují pozitivní vliv olfaktorického marketingu na prodeje. V návaznosti na praktickou část práce jsou zde zmíněny prostředky olfaktorického marketingu (prostředky pro šíření vůní) a jejich přibližná cena. Poznatky z této kapitoly slouží jako podklad pro praktickou část práce. Praktická část využívá teoretické poznatky z předchozích kapitol a zabývá se vlivem...
Souvislost čichových a kognitivních schopností u seniorů
Babuská, Anna ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Vodička, Jan (oponent)
Během procesu stárnutí dochází u lidí ke zhoršování mentálních i fyzických schopností. Ani čichové schopnosti nejsou výjimkou. Výrazný pokles čichových schopností byl již před několika desítkami let zaznamenán u pacientů s Parkinsonovou chorobou. Po nalezení vztahu čichových schopností a kognitivních schopností u pacientů trpících neurodegenerativním onemocněním mozku, byl teto vztah zaznamenán také u zdravých stárnoucích osob. Zdá se, že faktory, které způsobují zhoršování kognice, ovlivňují čichové funkce dříve než samotnou kognici. Z toho důvodu řada studií předpokládá, že pokles čichových schopností by mohl predikovat budoucí pokles kognitivních funkcí. Na tyto studie jsme navázali výzkumem, který byl realizován v rámci studie NANOK. Testování čichu probíhalo v letech 2014 a 2015. Čich participantů byl vyšetřen pomocí čichového testu Sniffin' Sticks. Kognitivní schopnosti jsme testovali pomocí rozsáhle baterie kognitivních testů. Zpracování dat bylo rozděleno na dvě části. V první části byly testovány vztahy čichové identifikace a diskriminace s úrovní obecných kognitivních funkcí a s úrovní exekutivních funkcí. V druhé části byla testována možnost predikce kognitivních funkcí pomocí testu identifikace a diskriminace. Výsledky těchto analýz ukázaly, že schopnost čichové identifikace se pojí s úrovní...
Evoluce olfaktorických receptorů
Klempt, Petr ; Stopka, Pavel (vedoucí práce) ; Vinkler, Michal (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o největší genové rodině savců, která kóduje olfaktorické receptory. Olfaktorické receptory náleží do podrodiny rhodopsin-like GPCRs, staré 600 až 800 milionů let. Minimálně od této doby hrají olfaktorické receptory, součást jednoho z nejstarších smyslů (čich), zásadní roli v detekci chemických látek ať už ve vodě, nebo ve vzduchu. Ohromný repertoár olfaktorických receptorů a jeho změny v průběhu evoluce u důležitých taxonů živočichů je v práci zmapován s důrazem na množství a podíl funkčních a nefunkčních genů pro olfaktorické receptory. Tyto hodnoty jsou totiž jedním z kritérií hodnocení olfaktorických schopností zvířat. Olfaktorické receptory jsou umístěny typicky na povrchu senzorického neuronu čichového epitelu, kde váží různé odoranty a spouští signalizační kaskádu vedoucí k depolarizaci membrány neuronu. Přibližně polovina práce proto shrnuje poznatky o molekulární biologii olfaktorických receptorů, jako je jejich struktura, zásadní složky signalizační kaskády (Gαolf, ACIII, CNG kanál, Ca2+ dependentní Cl- kanál), stejně jako složky potřebné k návratu do stavu steady-state. Určitá úroveň exprese olfaktorických receptorů ve velkém množství non-olfaktorických tkání (svaly, sperma, mozek atd.) ukazuje na možné důležité biomedicínské role těchto receptorů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.